Κυριακή 18 Νοεμβρίου 2018

Ο Άι Ληός και οι άφαντοι Τσιτσιλιάνοι



Πριν από αρκετά χρόνια, καμιά δεκαριά ή ίσως και παραπάνω, αγόρασα στη Ζάκυνθο ένα βιβλίο. Μικρό, κάπου 80 σελίδες, και κάπως ακριβό για το μέγεθος του. Είχε εκδοθεί μερικά χρόνια νωρίτερα, το 2003. Ο τίτλος του ‘Τα Τοπωνύμια της Ζακύνθου’, κάποιου Χρήστου Λιβέρη, για τον οποίο δεν γνώριζα και εξακολουθώ να μην γνωρίζω το παραμικρό. Αυτά συμβαίνουν όταν είσαι ξενιτεμένος – δεν γνωρίζεις πια πρόσωπα και πράγματα, εκδίδονται βιβλία που μπορεί να σε ενδιαφέρουν και εσύ το παίρνεις χαμπάρι χρόνια αργότερα. Δεν το ξεφύλλισα πριν το πάρω, βιαζόμουνα. Ολόκληρο δεν το διάβασα ποτέ.  Ίσως να κατάφερα το ένα τρίτο συνολικά, σκόρπια κομμάτια, στο τέλος το παράτησα νευριασμένος. Είχα πετάξει τα λεφτά μου. Το καταχώνιασα κάπου και προσπάθησα να το ξεχάσω. Δεν θα το ξαναθυμόμουνα αν δεν τύχαινε να δω τις προάλλες ένα κομμάτι του στο εξαιρετικό ιστολόγιο ‘Πολιτισμός Πολίτης’ του Διονύση Βίτσου. http://www.politismospolitis.org/archives/19407
Διαβάζοντας αυτό το κομμάτι σε ένα ιστολόγιο με, δικαιολογημένα, μεγάλο κύρος κατάλαβα πως δεν μπορείς να αγνοείς ένα βιβλίο όσο βάναυσα κακό και αν είναι. Κάθε απόπειρα παραχάραξης της ιστορίας, ακόμα και όταν γίνεται χωρίς στοιχεία ή με γελοία επιχειρήματα (στη συγκεκριμένη περίπτωση ισχύουν και τα δύο), κάνει ζημιά και πρέπει να της αντεπιτεθείς για να περιορίσεις όσο μπορείς το κακό. Δεν μπορώ βέβαια να απαντήσω σε όλα όσα έγραψε ο Χρήστος Λιβέρης, θα έπρεπε να γράψω και εγώ βιβλίο ειδικά για αυτό το σκοπό. Μερικά μόνο παραδείγματα θα σας δώσω για να καταλάβετε το επίπεδο δουλειάς του συγγραφέα, το οποίο χαρακτηρίζει όλα όσα έγραψε.
Το Κερί λοιπόν, λέει, ονομάστηκε έτσι επειδή στη περιοχή υπήρχαν πολλές βελανιδιές, που στα Ιταλικά λέγονται ‘cerri’. Στην περιοχή του Κεριού όμως τα πεύκα είναι απείρως περισσότερα. Γι αυτό ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι φταίνε σε μεγάλο βαθμό οι Κεριώτες, οι οποίοι κάψανε τις βελανιδιές για να βάζουνε βρόχια στα πεύκα για τρυγόνια! Δηλαδή κάψανε τα πάντα για να βγούνε μόνο πεύκα, να μεγαλώσουνε και να βάζουνε βρόχια τα εγγόνια τους. Φανταστείτε να νοικιάζανε κυνηγετικά πόστα οι Κεριώτες εκείνες τις εποχές τι θα γινότανε, θα είχανε κάψει και τη Χώρα. Στοιχείο γι αυτά που ισχυρίζεται δεν επικαλείται κανένα. Ούτε βέβαια εξηγεί γιατί το Τσέρρρρι το κάμαμε Κερί. Θα άσπριζε η τσέρα μας δηλαδή αν λέγαμε ‘το Τσέρι’ και όχι ‘το Κερί’;
Ο Μαραθιάς, και κατ’ επέκταση το Μαραθονήσι, ονομάστηκαν έτσι επειδή, λέει, πηγαίνοντας κάποιος από τον Πισινόντα στο Μαραθιά έπρεπε να πάει από παραλία, μέσω Πόρτο Κούκλας και Λίμνης Κεριού και θεωρούσε πως έκανε Μαραθώνιο! Να σημειώσουμε ότι το Μαραθονήσι αναφέρεται με αυτό το όνομα ήδη από τα τέλη του 15ου αιώνα. Αν λοιπόν μπορεί κάποιος να μου αποδείξει ότι οι Πισινιάτες του 15ου αιώνα ξέρανε για το Φειδιππίδη τότε εγώ θα αποδείξω ότι δική τους ήταν η ιδέα του Μαραθώνιου δρόμου και όχι των Michel Bréal και Βαρώνου de Coubertin. Θα αλλάξουμε δηλαδή την παγκόσμια αθλητική Ιστορία. Τώρα τι δουλειά είχανε οι Πισινιάτες στο Μαραθιά και μάλιστα με τα πόδια δεν ξέρω, μπορεί να πηγαίνανε για προπόνηση. Ζητάω συγγνώμη από τους αναγνώστες για το ύφος μου αλλά όταν κάποιος προσπαθεί να με ταΐσει σανό δεν μπορώ να τον αντιμετωπίσω με σεβασμό. Σαρκασμός και ειρωνεία είναι το ελάχιστο που μπορεί να περιμένει.
Ένα τελευταίο πριν μπούμε στο κυρίως ζήτημα είναι πως ισχυρίζεται ότι οι Πλεσσαίοι ονομάστηκαν έτσι επειδή ήταν ... πλύστες στα Πηγαδάκια επί Βενετοκρατίας! Οι Πλεσσαίοι βέβαια έφεραν το όνομα τους μαζί τους όταν ήρθαν στη Ζάκυνθο, αυτό όμως μπορώ να σας το εξηγήσω εγώ. Έχω βλέπετε εντοπίσει τρεις τόπους εγκατάστασης Πλεσσαίων πρίν περάσουν το κανάλι: τα βουνά πάνω από τη Δωδώνη, μια περιοχή σχετικά κοντά στους Δελφούς και μια άλλη κοντά στο Λάλα της Ηλείας, δηλαδή κοντά στην Ολυμπία. Στα τρία αυτά αρχαία Μαντεία μάθανε φαίνεται πως θα καταντήσουνε πλύστες στα Πηγαδάκια και πήρανε το όνομα προκαταβολικά. Το πήρανε μάλιστα ακόμα και εκείνοι που ξεμείνανε στη Ρούμελη.
Αν ακολουθήσατε το σύνδεσμο θα είδατε τι γράφει για το δικό του επώνυμο. Το Λιβέρης, λέει, βγαίνει από το Libero da Catania. Κάποιοι πρώην σέμπροι από την Κατάνη της Σικελίας βρέθηκαν κατά τρόπο μυστηριώδη και απροσδιόριστο στη Ζάκυνθο την εποχή της Βενετοκρατίας και εγκαταστάθηκαν από τους Βενετούς στα βουνά, όπου ίδρυσαν τον Άγιο Λέοντα. Εκεί ανέλαβαν συλλήβδην – πόσοι ήταν δεν μας λέει – το επώνυμο Λίμπερο, που σημαίνει ελεύθερος, σε ανάμνηση της απελευθέρωσης τους από τα φεουδαρχικά δεσμά.
Δεν προσδιορίζει πότε έγινε αυτό αλλά μας λέει πως οι Μπασταίοι ήρθαν στο χωριό αργότερα. Επειδή οι Μπασταίοι απαντώνται στη Ζάκυνθο το 1510 σύμφωνα με έγγραφα που είχε δει ο Λεωνίδας Ζώης πρέπει οι ΄λίμπεροι’ Τσιτσιλιάνοι να ήρθαν μεταξύ 1483 και 1510. Πρώτη αναφορά σε Άγιο Λέοντα έχουμε το 1516. Δυστυχώς δεν κατάφερα να βρω πουθενά κάποια αναφορά σε τέτοιο Σικελικό αποικισμό γι αυτό αν κάποιος αναγνώστης έχει καμιά πληροφορία ας μας την μεταδώσει. Εγώ πάντως δεν θα σκάσω περιμένοντας επειδή υποπτεύομαι βάσιμα πως η άφιξη των ΄λίμπερων’ είναι εξίσου φανταστική με τα πλυσταριά των Πηγαδακιώνε και τους Μαραθωνοδρόμους του Πισινόντα.
Δεν είναι όμως μόνο η έλλειψη στοιχείων που με κάνει κάθετα αρνητικό αλλά κυρίως η ύπαρξη στοιχείων για το αντίθετο. Ο συγγραφέας ισχυρίζεται πως επειδή οι Βενετοί δεν όρισαν εξαρχής τα σύνορα των εκτάσεων πού δήθεν έδωσαν στους Λιβεραίους – ναι έβγαλε ολόκληρο μυθιστόρημα από το μυαλό του και το σερβίρισε σαν αδιαμφισβήτητη ιστορική αλήθεια – δημιουργήθηκε έχθρα με τους Μπασταίους. Έτσι αναγκάστηκαν οι Βενετοί να μεταφέρουν κάποιους Λιβεραίους στο Κερί και αυτό εξηγεί την ύπαρξη του επωνύμου εκεί.
Όμως, μετά την καταστροφή της Ζακύνθου από τους Τούρκους το 1479 και την κατάληψη της από τους Βενετούς λίγα χρόνια αργότερα, οι μοναχοί των Στροφάδων διεκδίκησαν τα περιουσιακά στοιχεία που είχε το μοναστήρι στο νησί από την εποχή των Τόκκο. Επειδή τα δουκικά έγγραφα που πιστοποιούσαν τι ακριβώς ήταν δικό τους είχαν καεί πάρθηκε η εξής απόφαση:
‘... ό ήδιος ευγενής αφέντης Προβεδούρος επιτελούντας αυτός επρόσταξεν εμέν τόν Καντζιλιέρι του, ότη πέρνοντας μέ τού λόγου μου, ένα οφιτζιάλο άμα μέ τόν μοναχό νά τραβηχθή απάνου εις τούς τόπους, πού λέγουσιν νά ευρίσκονται αυτά τά χοράφια, καί καλά τού αυτού μοναστηρίου καί νά πάρη διό ανθρώπους από τούς πλέο γέροντες τού νισιού από κάθε χορίο, καί νά δίδη αυτών όρκον διά νά δίξουν τά αυτά καλά και μένα ...
... με ειμέρα εκαβαλίκεψα εις τό χοριό τού Κεριού, εις τό οποίο εδιάλεξα τόν Βασίλη Πέρλαμπο Νικολό, καί Γιόργη Ληβέρη από τό αυτό χοριό έναν από τούς γέροντας, ο πλέο πραχτικός ολονών των χοραφιών κίμενα εις τό σύνορον τους ...’
Τα αποσπάσματα αυτά είναι από έγγραφο του 1488 (Κόπια σώα και ομοία μεταγλοτισμένη από τό φραγγικό), το οποίο παρουσιάστηκε από τον Διονύσιο Μούσουρα κατά την εισήγηση του σε επιστημονική ημερίδα με θέμα ‘Μονές της Ζακύνθου, Ιστορία – Αρχιτεκτονική – Τέχνη’ στις 16 Νοεμβρίου 1996. Τα Πρακτικά της δημοσιεύθηκαν δύο χρόνια αργότερα από τη ΙΜ Ζακύνθου (σελ. 141).
Να λοιπόν που πέντε μόλις χρόνια μετά την άφιξη των Βενετών στη Ζάκυνθο έχουμε Κερί και όχι Τσέρι και ας αφήσουμε τα βελανίδια στα γουρούνια. Και όχι μόνο έχουμε Κερί αλλά έχουμε και Κεριώτη Λιβέρη, που δεν τον φέρανε οι Βενετοί από την Κατάνια ούτε τον στείλανε από τον Άι Ληό αλλά είχε ήδη γεράσει στο χωριό του πριν τη Βενετοκρατία.
Και τότε θα μου πείτε γιατί οι κάτοικοι του Άι Ληού αφιέρωσαν την εκκλησία τους στον επίσκοπο Κατάνης Λέοντα; Αυτό μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ. Αν είναι έτσι, γιατί μπορεί και να μην είναι. Άγιοι Λέοντες υπάρχουν κάμποσοι. Στην Κεφαλονιά έχει δύο νομίζω. Το δε Βυζάντιο είχε έξι αυτοκράτορες με αυτό το όνομα. Όνομα που δεν είχαν πάρει προς τιμήν του επισκόπου Κατάνης, αφού ήταν είτε σύγχρονοι του είτε παλιότεροι, αλλά μάλλον προς τιμήν του Αγίου Λέοντα επισκόπου Ρώμης. Του οποίου τη μνήμη τιμά η Εκκλησία στις 18 Φεβρουαρίου ενώ του επισκόπου Κατάνης στις 20. Με την αμάθεια που επικρατούσε και τα διαφορετικά ημερολόγια – Βενετικό, Ιουλιανό, Γρηγοριανό – δεν μπορώ να αποκλείσω κάποιο μπέρδεμα αγίων. Η Αι Ληώτικη παράδοση πάντως, που μπορεί να έχει κάποια βάση αλλά μπορεί και όχι, τοποθετεί την ανέγερση του ναού στον 14ο αιώνα, δηλαδή αρκετές γενιές πριν τη Βενετοκρατία και τους τηλεμεταφερόμενους Τσιτσιλιάνους.
Αν όμως το Λιβέρης δεν έχει σχέση με το λίμπερο τότε από που προέρχεται; Σίγουρα όχι από το σέντερ φορ. Όρκο δεν παίρνω αλλά, χωρίς διάθεση να παίξω την κολοκυθιά, είμαι σε θέση να προτείνω κάτι εξαιρετικά πιθανό. Υπάρχει Άγιος Λιβέριος, επίσκοπος Ρώμης και αυτός, και το όνομα του δινόταν σε παιδιά. Το βαφτιστικό όνομα του περίφημου Μανιάτη πειρατή Λυμπεράκη Γερακάρη ήταν Λιβέριος. Όσοι είχαν αυτό το όνομα αποκαλούνταν Λιβέρηδες. Επειδή μάλιστα το όνομα προέρχεται από το Λατινικό Liberius είχε το ίδιο νόημα με το Λευτέρης. Από το βαφτιστικό δημιουργήθηκαν επώνυμα, όπως Λιβέρης, Λιβερόπουλος, Λιβιεράτος.
Αν πάλι κάποιος Λιβέρης θέλει σώνει και καλά να έχει Ιταλική καταγωγή υπάρχει εναλλακτική πρόταση. Το παρακάτω είναι από το Χρονικό των Τόκκων (στχ. 3593-3598) που γράφτηκε το πρώτο τέταρτο του 15ου αιώνα.
‘Εις αύτο, γουν, εβάλθηκεν ο δούκας ο δεσπότης.
Εβλέποντας τον άνθρωπο, τον Λίβερην εκείνον
Δυνάστην και κακόγνωμον, επίορκο και κλέπτην.
Ορμητικόν εις το κακόν-χειρότερον δεν είδε-
έβλεπε τα νησία του αφέντης ο δεσπότης
το πώς τα πλησιάζουσι εκείνοι του Λιβέρη.’
 
Ο Λιβέρης στον οποίο αναφέρεται το Χρονικό ήταν ένας τυχοδιώκτης και μισθοφόρος από την Απουλία και λεγόταν Oliverio Franco. Ας έχει υπόψη του όποιος τυχόν κάνει τη δεύτερη επιλογή ότι Oliveriο σημαίνει λιόφυτο. Μπορεί να του ταιριάζει. Υγεία.




10 σχόλια:

  1. Χα χα χα. Όμως με μπέρδεψες και μένα με το, «Άγιοι Λέοντες υπάρχουν κάμποσοι. Στην Κεφαλονιά έχει δύο νομίζω».
    Εγώ έναν ξέρω που ήταν ένας από τους τρεις άγιους Φανέντες των εν Σάμη.
    Σπάνια σε πολύ παλιούς χάρτες υπάρχει και ένα βουνό «Leo» εκεί κοντά, που μπορεί όμως να είναι απλά ο Αίνος.
    Και αφού μπλέξαμε με τις ονοματολογίες το όνομα Ρόκκος ή Ρόκος πρέπει να το έχει φέρει εκεί ο πρωτεξάδελφος του προπάππου μου Διονύσης, που ο γιός του Βαγγέλης διατηρούσε το πρακτορείο της τότε ναυτιλιακής Γιαννουλάτου - Δεστούνη καταγωγής από το χωριό μου.
    Έτσι για να μαθαίνετε και εσείς εκει απουκάτου τίποτις. Χα χα
    Να είστε πάντα καλά.

    Σπ. Ρόκκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Α ναί, δίκιο έχεις. Ο άλλος ήταν επίσκοπος Σάμου και όχι Σάμης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Την παράθεση του αποσπάσματος από το βιβλίο του Χρήστου Λιβέρη ‘Τα Τοπωνύμια της Ζακύνθου' δεν την έκανα για να υποστηρίξω την αλήθεια των γραφομένων του, με τι στοιχεία άλλωστε να την υποστηρίξω, αλλά για να στρέψω την προσοχή των μουσικολόγων ερευνητών -αν ποτέ ασχοληθούν- στο ενδεχόμενο τα 700 τραγούδια που πρόσφατα κατέγραψαν οι σπουδαίοι όσο και νεότατοι Διονύσης Αρκαδιανός και Μαρίνος Γιαννούλης να προέρχονται από μετανάστες της Κάτω Ιταλίας, της Σικελίας και της Πελοποννήσου. Διαφορετικά θα πρέπει οι μουσικολόγοι να εξηγήσουν πώς γίνεται κι αυτά τα ακούσματα -και μόνο αυτά στην Ζάκυνθο- που μέχρι τώρα αγνοούσαμε θυμίζουν τα λαϊκά τραγούδια της Σικελίας και της Κάτω Ιταλίας, πώς ο Καλαματιανός ανέβηκε εκεί πάνου -και μόνο εκεί πάνου- χωρίς να αγγιάξει τη Χώρα, πώς και οι καμπίσιοι φώναζαν από τα βουνά μουσικούς και χορευτές για να παίξουν στα πανηγύρια τους αυτά τα τραγούδια, από πού έμαθαν στα βουνά τα μαντολίνα (από τα κοινωνικά δρώμενα τις Χώρας οι βουνήσιοι ήταν αποκλεισμένοι για να τα μάθουν από εκεί) αλλά και να ταμπουρλονιάκαρα (μόνο αυτοί), από πού προέκυψε η έχθρα Λιβεραίων και Μπαστέων που κρατά μέχρι σήμερα (π.χ. διαφορετικά δημοτικά σχολεία), που όταν η έχθρα αυτή ήταν στα πάνω της είχε και θύματα εκατέρωθεν, ποια ήταν η προέλευση του Αγίου Λέοντα, που έγινε μετά Άη Λιός κλπ. κλπ. σε ένα νησί που δεν κανένας κάτοικός του δεν είχε το όνομα "Λέων". Τόσα χρόνια αυτά τα θέματα τα προσπερνάμε και πάμε πάρα κάτω, όπως και πολλά άλλα θέματα των ζακυνθινών χωριών. Τα ορεινά χωριά της Ζακύνθου για τους χωραίτες περιεβάλονταν από ταμπού. Προφανώς φταίει η απόσταση (μέχρι το 1915 που έγιναν στη Ζάκυνθο δρόμοι εθεωρούντο απρόσιτα, αλλά και στη συνέχεια κανείς δεν πήγαινε εκεί παρά μόνο σε μεγάλη χρεία), η απόσταση που επέβαλαν οι Ενετοί και οι Άγγλοι ανάμεσα στον πολιτισμό τους κι εκείνον της Χώρας, αλλά και στην έλλειψη ιστορικών, όλα δηλ. που μετέτρεψαν τους κατοίκους τους σε ζακυνθινούς 3ης κατηγορίας (2ης κατηγορίας ήταν οι κάτοικοι των άλλων χωριών). Την ανάγκη για ερμηνεία διαφόρων φαινομένων όπου δεν υπάρχουν γραπτές πηγές υποκαθιστά, ατελώς και υπό επιφύλαξη, η προφορική παράδοση, μύθοι και παραμύθια, διηγήσεις παλαιοτέρων κλπ. Δεν ξέρω τι είχε υπόψιν του όταν έγραφε το βιβλίο του ο Χρήστος Λιβέρης. Δεν αναφέρει πηγές, αλλά εφημολογείτο ότι κατείχε ένα εξαιρετικά πλούσιο αρχείο. Πέθανε πριν λίγα χρόνια και υπήρξε συν τοις άλλοις εκδότης εφημερίδας και κάποτε πολιτεύτηκε. Σε όλη του τη ζωή ασχολήθηκε με πάθος (η λέξη υπό όλες τις έννοιές της) με την Ζάκυνθο. Το βιβλίο του δεν το πετάει κανείς, αλλά ερευνά όσα λέει. Κάποια από αυτά που γράφει δεν ισχύουν, αλλά αυτό συμβαίνει και στους εγκυρότερους ιστορικούς. Ο ίδιος είναι αλήθεια πως ήταν λίγο μουρλός ως καλός ζακυνθινός, ήταν όμως και σε πολλά σοβαρός. Ας εκλάβουμε το βιβλίο του, αλλά και τα πολλά άρθρα του σε τοπικές εφημερίδες, ως πηγές. Και ας δούμε, αν ποτέ γίνει, μια επιστημονική έρευνα πχ. σε αυθεντικές πηγές πχ. σε βενετσιάνικα αρχεία, τι θα κρατήσουμε από αυτά και τι θα απορρίψουμε. Η καταστροφή τοπικών ιστορικών πηγών στους σεισμούς του 1953 μας στερεί την πολυτέλεια της άμεσης απόρριψης και μας επιβάλλει την αναγκαιότητα της επιφυλακτικότητας μέχρι νεωτέρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κύριε Βίτσο, ευχαριστώ πολύ για την απάντηση και συγγνώμη που άργησα. Επειδή δεν ήταν απάντηση στο πιο πρόσφατο γραφτό δεν την πρόσεξα. Λοιπόν, και ο Ντίνος Κονόμος δεν έδινε συνήθως πηγές (κακώς βέβαια) αλλά στηριζόταν σε πηγές. Όταν κάποιος όμως απορρίπτει αναφανδόν τις πηγές επειδή δεν ταιριάζουν με αυτά που ισχυρίζεται και αντικαθιστά την Ιστορία με μια δικής του επινόησης μυθολογία τότε, λυπάμαι, αλλά το θεωρώ παραχάραξη και "φασιστοποίηση" της Ιστορίας. Δεν είμαι υπέρ του πετάγματος ή του καψίματος βιβλίων αλλά τέτοια βιβλία (και τις ανάλογες απόψεις και πρακτικές) θα τα στοχοποιώ και λοιδορώ όποτε μου δίνεται η ευκαιρία. Δεν με ενδιαφέρει αν ο συγγραφέας ήταν ή φαινόταν σοβαρός σε κάποιες πλευρές του βίου του, αν είχε μεγάλο αρχείο, αν εξέδωσε εφημερίδα ή αν ήταν πολιτικός. Ή μάλλον τόσο το χειρότερο.
    Όσον αφορά κοινά πολιτιστικά στοιχεία μεταξύ Ν. Ιταλίας και Ζακύνθου, χωρίς να ισχυρίζομαι ότι κάποια από αυτά δεν ήρθαν από εκεί, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κοιτάξει κανείς είναι οι γνωστές μετακινήσεις πληθυσμών. Και τέτοιες υπάρχουν σε μεγάλη κλίμακα. Όχι όμως από Σικελία προς Ζάκυνθο αλλά από Μοριά προς Ζάκυνθο και Σικελία. Αυτές από μόνες τους μπορούν ίσως να εξηγήσουν πολλά. Οι Μπασταίοι είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα αφού από το Μοριά ήρθαν και στη Ζάκυνθο (κάτι που ίσως εξηγεί τη σύγκρουση με τους "γηγενείς" Λιβεραίους) και εγκαταστάθηκαν στην Νότια Ιταλία. 'Ενας μάλιστα από αυτούς ήταν ο περιβόητος στρατηγός και συγγραφέας Giorgio Basta.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλησπέρα και καλό μήνα πώς μπορώ να μάθω περισσότερες πληροφορίες για το επώνυμο Λυκουρέσης.ευχαριστω πολύ καλο βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το επώνυμο Λυκουρέσης, όπως τα περισσότερα με αυτή την κατάληξη, είναι Αρβανίτικο. Από τα πολύ παλιά στη Ζάκυνθο, γύρω στα 1500. Περισσότερα δεν γνωρίζω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την απάντηση σας καλό καλοκαίρι να έχουμε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα.Ήμουν έτοιμος να αναζητήσω το βιβλίο του Λιμπέρη όταν έπεσα πάνω στη δημοσίευσή σας. Η δική μου έρευνα έχει να κάνει με την προέλευση των τοπονυμίων Γερακάρι, Μαχαιράδο και Καταστάρι καθώς και με την σχέση αυτών των περιοχών με μανιάτες που εγκαταστάθηκαν εκεί. Επίσης με την προέλευση των ονομάτων Κακολύρης (Μαχαιράδο) και Παλαιοθόδωρος (Μουζάκι).
    Μπορείτε ίσως να με βοηθήσετε;

    Ευχαριστώ προκαταβολικά,
    Νίκος Μιχαλουνάκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία από το http://pampalaia.blogspot.com/ χορηγείται με άδειαCreative Commons Αναφορά προέλευσης - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 3.0 Μη εισαγόμενο .